Ačkoli i u nás salsa získává na oblibě, relativně málo se o ní ví. To jsem si uvědomil zejména až po návštěvě několika kolumbijských rodin. Salsa je tak silnou součástí kolektivní národní paměti a rodinných historií! Melodie i texty jsou tak všeobecně notorické jako v Čechách písně Olympicu a Nohavicy.
Stará elpíčka jsou neodmyslitelnou součástí domácích diskoték, většinou patří otci rodiny. A tak stojí za pokus přeptat se na oblíbené melodie, přezpívat pár taktů... a rodina se zamyslí a praví: „nebude to Jerry Rivera?“ nebo „Ale jistě, to je přece David Pavon“.
Salsa byla v Kolumbii velmi populární již od šedesátých let, proto se stala součástí dospívání rodičů mých vrstevníků. Sympatickou zvláštností je, že se nestala nějakým generačně výlučným jevem a její oblíbenost prochází napříč generacemi – na rozdíl od řady jiných stylů tedy působí mezigeneračně tmelícím způsobem. A není vzácné vidět párek potomků na parketu vedle páru rodičů.
Co se týče všelijakých subžánrů samotné salsy, pak se hovoří zejména o rozdílu mezi „salsa brava“ (brava znamená silná, jako „silná káva“) a „salsa romantica“. První je více ovlivněna původním kubánským sonem a texty se věnují celé řadě témat (typickým představitelem je třeba Hector Lavoe). // Salsa na wikipedii //
Druhá vznikla zhruba v osmdesátých letech a asimilovala některé prvky soudobé pop-music (syntetizátory a vůbec elektronické nástroje) a využívá romantických aranží (od vkusných až po kýčovité) a emocionálně vypjaté texty se věnují zejména lásce (typickým představitelem např. Frankie Ruiz). // salsa romantica na wikipedii //
Jak dále salsu charakterizovat? Hudebně se jedná o synkopické rytmy vycházející z afrických tradic, k tomu se přidávají kvalitní a přitom srozumitelné melodie, které jsou často reprodukovány v bohatých aranžích početných nástrojů, z nichž významnou část tvoří nástroje dechové – to připomíná Americký pop zlatých šedesátých let. Ve výsledku jsou skladby někdy svým způsobem sentimentální, ale zároveň si zachovávají nadhled a určitou důstojnost, takže se nerozplynou v přesládlém idiotském přehánění.
Texty, alespoň u salsy romantiky (a doufám, že tento blog tuto message rozšíří) reflektují uvolněnější a živelnější poměr latinos k erotice a vášni. Častým tématem jsou také různé podoby nešťastné lásky. V této kultuře tato témata nejsou na újmu mužnosti svých interpretů. A drtivá většina zpěváků salsy jsou muži.
Tento blog bude tedy sloužit k prezentaci některých populárních skladeb, které jsem v Kolumbii měl možnost poznat, spolu s jejich textem, a dá-li Bůh českým překladem.
středa 13. ledna 2010
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat